Föreläsning

Nu när jag visat bloggen för rätt många och bloggen har relativit många besökare per dag vilket är roligt. Har fått bra respons. Både bra och dålig. Det dåliga är att bloggen anses som rätt tråkig och lite för informativ och att man vill få in mer av mig och mina tankar. Jag tänkte därför berätta att jag var på en föreläsning igår hos konsumentverket här i Umeå som var väldigt lärorik och intressant.

Kvinnan som föreläste började att värma upp med de 3 mest aktuella lagarna hos dem som var

-Konsumentköplagen
gäller när en privatperson köper en vara av ett företag(näringsidkare), det gäller alltså inte när man som privatperson köper något från en annan privatperson. Det gäller heller om den egna företagaren köper från ett företag

-Konsumenttjänstlagen
gäller när man som privatperson köper en tjänst av ett företag. Målning, snickeri eller städning tillexempel

-Distans- och hemförsäljningslagen
gäller när man köper saker via postorder, internet och telefon osv.

Hon berättade då lite om dessa och hur man kunde vända sig till konsumentvägledningen i sin kommun om man skulle få problem med något man handlat. Man kan få hjälp med betydligt mer än vad man tror och man ska ta vara på konsumentvägledningen eftersom alla kommuner inte har dem. Det kan jag tycka är lite fel att alla kommuner inte lägger ner pengar på att ha en konsumentvägledning, eftersom dessa  hjälper och förebygger att människor inte ska hamna i skuld. Det lönar sig i det långa loppet att ha en konsumentvägledning förutsätt att människor i kommunen använder sig av dem. Det gör att skulder osv. håller sig nere.

Hon började senare ta upp skräckexempel om häften med erbjudanden som skickas hem med massor med gratis erbjudanden och enkla lån som många människor blir "lurade" att utnyttja. Många som tar dessa gratis erbjudanden kommer i vissa fall aldrig ur dem. De hade haft stora problem med ett företag som skickade hem kalsonger som hade sin verksamhet i Holland. Företaget hade därför ett telefon- och faxnummer här i Sverige och var helt omöjliga att få tag på. Konsumentverket här i Sverige har därför tagit kontakt med konsumentverket i Holland och ärendet håller för närvarande på att kollas upp.

Sms-lånen som jag tidigare tagit upp i bloggen berättade hon om att det nu var ännu värre och att de kunde komma upp i så höga räntor som 1300% istället för de 700% jag skrev tidigare. Det är mindre vanligt att det är ungdomar som tar dessa lån nu, utan den ålderskategorin som dessa lån är mest aktuell hos är 35-40åringar.

Ett bra tips hon tog upp igår var att man skulle fördela sina kostnader under året. Tv-avgift, el-räkning och likande är räkningar som ofta inte kommer varje månad, man borde därför be dessa att ändra att man får räkning varje månad istället för var tredje som är vanligt. Detta gör att man får bättre koll på sin ekonomi och får en balans istället för att man vissa månader ska ha betydligt högre utgifter än andra månader.

Underskatta aldrig konsumentverket utan hör av er till dem. De har inte bara konsumentvägledare utan även budget- och skuldrådgivare som man kan få otroligt mycket hjälp utav. Av dessa kan du få hjälp med bland annat att lätt ställa upp en budget eller ta tag i dina skulder.

Drar man på sig en anmärkning hos kronofogden sitter den(som jag skrivit tidigare) kvar i tre år. Tre år är en rätt lång tid, så det är bättre att ta tag i saker innan det är alldeles för sent.

http://konsumentverket.se


Kommentarer
Postat av: Ellie

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-13 @ 18:44:55
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0